söndag 15 juni 2008

Min första traktor, Volvo T24 1955

På den tiden hette dom fortfarande bara Volvo utan BM. Bolinder Munktell var köpt av Volvo men inte förrän några år senare slogs modellserierna ihop och det blev Volvo BM.
Bilden är från 2003, en av dom vintrrar den drog hem stora mängder ved. Vilken känsla första gången man kunde köra hem ett lass ved med en egen traktor. Det var en barndomsdröm som gick i uppfyllelse. När jag var liten så minns jag att det som jag drömde då om var en Stiga Park gräsklippartraktor som jag provsatt åtskilliga gånger på Segervalds Motor. Senare fick jag köra gräsklippartraktor mer än nog. Jag lyckades klippa fram säkert en hektar gräsmatta på mina föräldrars gård. Sedan skulle alltihop klippas regelbundet. Nu minns jag också att det aldrig fanns varmvatten på morgonen utan det var till att elda i pannan om man ville duscha innan skolan. Och i den åldern ville man alltid det. Veden hade jag också huggit. Man blev ju van att jobba hårt, men om själva duschning hjälpte är ju tveksamt. Inte var det ju så att flickorna stod på kö precis och om det var så så märkte jag det inte. Åter till min T24. Nu är det några småfel på den som jag förmodligen inte kommer att ta tag i och fixa förrän någon gång efter pensioneringen.

SPECIFIKATION
Allmänna uppgifter.
Hjulbas ....................................................................1770 mm
Spårvidder, fram .....................................................1200 och 1370 mm
Spårvidder, fram (på särskild beställning).................1200, 1300, 1370, 1400
1470, 1500, 1570, 1600
1670 och 1770 mm
Spårvidder, bak .......................................................1200, 1300, 1400, 1500,
1600, 1700, 1800 och
1900 mm
Vändradie (vid 1200 mm spårvidd fram) ................3000 mm
Total längd .............................................................. 2595 mm
Total bredd .............................................................. 1670 mm
Total bredd (med belastningsvikter).......................... 1745 mm
Total höjd (vid kylare)...............................................1380 mm
Total höjd (vid ratt) ...................................................1640 mm
Total höjd (vid ljuddämpare).....................................1885 mm
Motor. T 24 T 25
Typbeteckning .........................................................CF 22 CB 22
Effekt vid 1700 varv/min. .......................................26 hk 29 hk
Effekt vid 2000 varv/min. .......................................28 hk 31 hk
Cylinderantal ...........................................................4 st. 4 st.
Slagvolym ...............................................................2,2 liter 2,2 liter
Kompressionsförhållande ........................................4,6 5,6
Motorns smörjsystem.
Oljetryck .................................................................2-3 kg/cm2
Oljerymd, inkl. smörjoljerenare ...............................c:a 6 lit.
Bränslesystem.
T 24
Bränsletank för fotogen, rymd .................................45 lit.
Bränsletank för bensin, rymd ..................................4 lit.
T 25
Huvudtank, rymd .....................................................45 lit.
Reservtank, rymd ....................................................4 lit.
Förgasare, typ ..........................................................Stigförgasare
Förgasare, fabrikat, och modell ...............................Zenith 161 XJ7
Hastighetsregulator .................................................Reglerbar från 500 till
2000 varv/min.
Kylsystem. T 24 T 25
Termostaten börjar öppna vid ..................................+ 80° C + 74° C
Termostaten fullt öppen vid ....................................+ 91° C + 85° C
Rymd .......................................................................ca. 11 liter ca. 11 liter
53
Ventilspel (varm motor).
Inloppsventil ...........................................................0,25 mm
Avgasventil .............................................................0,30 mm
Koppling.
Typ ..........................................................................Enkel torrlamell
Kopplingspedalens frigång ......................................c:a 50 mm
Växellåda.
Typ ..........................................................................5-växlad med back
Hastigheter:
1:a växeln ............................................................. 4,2 km/tim.
2:a växeln ............................................................ 5,3 km/tim.
3:e växeln ............................................................ 7,4 km/tim.
4:e växeln ............................................................14,5 km/tim.
5:e växeln ............................................................21,2 km/tim.
Backväxeln .......................................................... 4,2 km/tim.
Oljerymd .................................................................c:a 7 liter
Remskivexäxel.
Remhastighet .......................................................... 14 m/sek. vid 1700
motorvarv/min.
Remskivans diameter ..............................................220 mm
Remskivans bredd ...................................................160 mm
Remskivans varvtal .................................................1215 varv/min. vid
1700 motorvarv/min.
Effekt på remskivan: T 24 T 25
1700 motorvarv/min. ...........................................24 hk 27 hk
2000 motorvarv/min. ...........................................25,5 hk 28,5 hk
Kraftutag.
Axeldiam. ...............................................................1 3/8”, 6 splines
Varvtal ....................................................................540 varv/min. vid
1700 motorvarv/min.
Dragkrok.
Dragkrokseffekt, T 24 .............................................c:a 18 hk
Dragkrokseffekt, T 25 .............................................c:a 20,5 hkr
Framhjulsinställning.
Hjulskränkningen (mätt på däckens slitbanor) .........0-5 mm
Hjullutning ..............................................................3°
Spindeltappens lutning ............................................7°
54
Elektriskt system.
Spänning .................................................................6 volt
Motorns tändningsföljd ...........................................1-3-4-2
Tändningsinställning, T 24 ......................................42° f.ö.d.
Tändningsinställning, T 25) ....................................37° f.ö.d.
Tändstift T 24 ..........................................................Champion J11
Bosch W95T-1
AC47, Auto-Lite A-11
Lodge CN
el. motsvarande
Tändstift T 25 ..........................................................Bosch W-145 T1, AC 45
Com., Auto-Lite A-7,
Champion J8 el. motsv.
Tändstiftens elektrodavstånd ...................................0,6-0,7 mm
Avbrytarkontaktens gap ...........................................0,35-0,40 mm
Batteriets kapacitet ..................................................85 amp. tim.
Batterielektrolytens specifika vikt:
Fulladdat batteri ..................................................1,275-1,285
Batteriet skall omladdas vid ................................1,230
Glödlampor .............................................................Se sid. 29.
Ringutrustning.
Fram ........................................................................5,50”-16”
Bak ..........................................................................10”-28”
Ringtryck. Ringtryck
Utrustning: Fram Bak
Med standard utrustning ......................................1,5 kg/cm 1,0 kg/cm2 2
Med belastningsvikter .........................................1,5 kg/cm2 1,0 kg/cm2
Med belastningsvikter och 100 % vätskefyllning
i ringarna ............................................................1,6 kg/cm2 1,0 kg/cm2
Med belastningsvikter och 75 % (till ventilens
nivå) vätskefyllning i ringarna ............................1,6 kg/cm2 1,0 kg/cm2
Hydraulisk lyft.
Säkerhetsventilens öppningstryck ............................ c:a 90 kg/cm2
Oljemängd i systemet (kraftuttag monterat) ............c:a 6 liter
Oljemängd i systemet (kraftuttag ej monterat) .........c:a 5 liter
Verktygsutrustning.
Startvev, smörjspruta, hjulbultnyckel, hylsnyckel för tändstift, dragbult,
kulhammare, skiftnyckel Bahco nr 10, skiftnyckel Bahco nr 82,
kombinationstång och skruvmejsel.

Inga kommentarer: