Det är en likadan
Honda HR21 som jag redan har fast i flera avseenden finare och mera komplett. Inkl. instruktionsboken. Den köpte jag via Blocket för 500kr långt innan det fanns någon efterfrågan på gräsklippare. Länken ovan är f.ö. intressant. Där kan man läsa hur grundligt de japanska ingenjörerna gick till väga under 70-talet för att utveckla en gräsklippare. Man började med att studera hur gräs växer i olika delar av världen. Konstruktionen blev klar 1978 och den känns förvånansvärt modern fortfarande. Med bränslesnål motor med riktig förgasare och andra finesser man förväntar sig av en moden gräsklippare. 3 växlar i drivningen, uppsamlare som funkar bra och frikoppling av kniven. Honda hade redan på den tiden en funktion där kniven stannar men motorn fortsätter att gå när man släpper handtaget.
Det stora problemet med mitt nya exemplar var de trasiga däcken. Nya hjul kostar 2-300kr/st , $19 om man köper löst däck i USA. Jag letade runt lite hemmavid och valde till slut att prova med ett gammalt cykeldäck och montageskruv.
Det verkar också som att knivkopplingen behöver lite omsorg och smörjning.
Det fina med dom här gräsklipparna att det sällan är något som behöver lagas. Rengöring och smörjning brukar vara det som behövs trots kanske år av en kärlekslös tillvaro hos oförstående ägare.
 |
Framhjul, drivningen är bak. |
 |
Ojämnheten lär inte märkas när man kör på gräs. |
 |
Framdäcken monterade. |
 |
Förgasaren och kylflänsarna behöver rengöring. |
 |
Renblåst med tryckluft. Luftkanalerna var delvis igensatta. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar