Nu har jag fixat tändningen med en hemmagjord brytarspetsanordning. Den består av en rackvinkel från en Alcatel ethernetswitch och brytare från Saab V4 tror jag det var. Med en 12v batteriladdare inkopplad till tändspolen blir det gnista i ungefär rätt ögonblick.
Nästa utmaning är att få motorn att gå runt utan startmotor. En 3 kW elmotor med remskiva på en träplatta under traktorn hjälpte föga. Utväxlingen när man drar remmen till en av de små remskivorna på motorn blir för liten. Den går runt utan tändstift om man spänner remmen med hjälp av foten på elmotorn. Med tändstiften i ryker det bara från den stillastående kilremmen.
För cirka 15.000 kan man få en Briggs and Stratton V2 20 Hk. Med en stubaxel fram på skulle det nog funka. Men det är för mycket pengar. Jag vet ju t.ex. fortfarande inte i vilket skick hydrostaten är i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar